YLEISET MYYNTIEHDOT (B2C)
1. Yleistä
Seuraavia yleisiä myyntiehtoja (jäljempänä yleiset ehdot) sovelletaan yksinomaan kaikkiin tavaroiden, materiaalien, lisävarusteiden ja tarvikkeiden (jäljempänä tuotteet) tilauksiin, jotka on tehnyt täysi-ikäinen fyysinen henkilö, joka ei ole yrityksen omistaja ja jolla on implantoitu COCHLEAR-istute tai muu vastaava istute ja joka haluaa hankkia tuotteita henkilökohtaiseen käyttöön, ei kaupallisiin tarkoituksiin (jäljempänä asiakas) verkkosivuston www.cochlear.com tai muun ajoittain käytettävän, vastaavan URL-osoitteen kautta (jäljempänä verkkosivusto) yritykseltä Cochlear Nordic AB, yrityksen tunnistenumero 556646-1330, osoite Konstruktionsvägen 14, 435 33 Mölnlycke, Ruotsi, joka toimii edustajana yritykselle Cochlear Deutschland GmbH & Co. KG., Karl-Wiechert-Allee 76A, 30625 Hannover, Saksa, yrityksen tunnistenumero HRA 201323 (jäljempänä COCHLEAR).
Nämä yleiset ehdot ovat COCHLEARin ja asiakkaan välisen sopimussuhteen perusta. Asiakas hyväksyy yleiset ehdot kussakin tilauksessa, eikä asiakas saa muuttaa niitä yksipuolisesti.
2. Tilaus
Kaikki tilaukset on tehtävä sähköisesti verkkosivustolla, jotta ne ovat sitovia. Tilauksessa on ilmoitettava tilattavat tuotteet ja asiakkaan toimitusosoite. Asiakkaan tilaus on valmis, kun hän vahvistaa tilauksen verkkosivustolla. COCHLEAR vahvistaa asiakkaan tilauksen lähettämällä hänelle välittömästi sähköisen tilausvahvistuksen.
COCHLEAR pidättää oikeuden kieltäytyä tilauksesta, jos tilaus on selvästi kohtuuton tai jos asiakkaan aiemman tilauksen maksamiseen on liittynyt riita.
Tilauksen vastaanottopäivä on se päivä, jolloin tilaus rekisteröidään verkkosivuston rekisteröintijärjestelmään, ja verkkosivustolle tallennetut tiedot muodostavat tilauksen sisällön.
COCHLEAR ei ota vastuuta tuotteiden loppuun myymisestä, verkkosivustolla olevista virheellisistä kuvista tai kirjoitusvirheistä, kuten esimerkiksi tuotekuvauksissa tai teknisissä tiedoissa olevat virheet, virheellisistä hinnoista tai tuotteen saatavuutta koskevista virheellisistä tiedoista. COCHLEARilla on milloin tahansa oikeus korjata kyseiset virheet sekä muuttaa tai päivittää verkkosivuston tietoja.
Verkkosivustolla olevat tuotteiden kuvat ovat vain viitteellisiä. Kuvien perusteella ei voi päätellä asiakkaalle lähetettävien tuotteiden määrää tai tuotteen tarkkaa ulkonäköä, yksityiskohtia tai alkuperää. COCHLEAR ei ole vastuussa verkkosivustolla olevista, kolmannelta osapuolelta peräisin olevista tiedoista.
3. Käyttäjätunnus ja salasana
Asiakas voi tehdä tilauksen vain, jos hän on kirjautunut verkkosivustolle. Kun asiakas tekee ensimmäisen tilauksensa, hänen on valittava käyttäjätunnus ja salasana. COCHLEARin järjestelmä varmistaa, että asiakkaat eivät valitse samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Jos asiakas ei hyväksy verkkosivuston asiakastilin rekisteröinnin ehtoja, COCHLEAR voi kieltää asiakkaan pääsyn verkkosivustolle.
Jos asiakkaalla ei ole COCHLEAR-istutetta, pääsyä rajoitetaan tiettyihin verkkosivuston kautta saatavilla oleviin luettelon tuotteisiin. Henkilöille, joille on implantoitu jokin muu kuin COCHLEAR-istute, COCHLEAR tarjoaa mahdollisuuden ostaa tiettyjä yhteensopivia tuotteita COCHLEARilta.
Käyttäjätunnus ja salasana vahvistavat asiakkaan henkilöllisyyden. Asiakas vastaa kaikista hänen tilinsä kautta suoritettavista toimenpiteistä, paitsi jos ne johtuvat luvattomasta tietojen käytöstä, joka ei johdu siitä, että asiakas on käsitellyt kirjautumistietojaan huolimattomasti. Tiliä saa käyttää vain se käyttäjä, jolle tili on rekisteröity, eikä tiliä saa siirtää tai jakaa muille. Huoltajalla on kuitenkin oikeus käyttää palvelua ja tiliä lapsen puolesta, jos lapsi on alle 18-vuotias. COCHLEAR ei ota vastuuta siitä, jos ulkopuoliset väärinkäyttävät tiliä tai tällaisen väärinkäytön aiheuttamista seurauksista ja vahingoista, ellei asiakas pysty todistamaan, että kolmas osapuoli on saanut käyttäjän kirjautumistiedot COCHLEARin laiminlyönnin seurauksena.
4. Tuotteen saatavuus
COCHLEAR pidättää oikeuden kieltäytyä sellaisten tuotteiden tilauksesta ja toimituksesta, jotka eivät ole enää saatavilla.
Jos vasta tilauksen vahvistamisen jälkeen käy ilmi, että tuotetta ei ole enää saatavilla, COCHLEAR ilmoittaa siitä asiakkaalle sähköpostitse ja tarjoaa hyvitystä tai toisen, vastaavan laatuisen ja hintaisen tuotteen toimitusta. Jos asiakas valitsee hyvityksen, tilaus peruutetaan automaattisesti ja maksettu summa palautetaan kokonaisuudessaan asiakkaalle ilman aiheetonta viivytystä, viimeistään neljäntoista (14) päivän kuluttua peruuttamisesta.
5. Hinta
Sovellettava hinta on tilauspäivänä voimassa oleva hinta. Kunkin tuotteen hinta ilmoitetaan verkkosivustolla. Hinnat on ilmoitettu euroina ja ne sisältävät kaikki verot, lukuun ottamatta asiakkaan maksettavaksi tulevaa tilauksen palvelumaksua ja toimituskuluja.
Tilauksen hinta, sisältäen verot, arvonlisäveron, palvelumaksun ja toimituskulut, ilmoitetaan kassalla ja tilausvahvistuksessa, jonka COCHLEAR lähettää asiakkaalle tilauksen jälkeen.
6. Maksuehdot
COCHLEAR tarjoaa yhteistyössä CURO Payments B.V:n / CardGate Plus B.V:n kanssa maksuvaihtoehdoiksi laskun, osamaksun, korttimaksun ja suoramaksun. Lue verkkosivustolta lisää eri maksutavoista. COCHLEAR pidättää oikeuden olla aina tarjoamatta kaikkia maksutapoja tai muuttaa maksutapaa, jos asiakkaan valitsema tapa ei jostain syystä toimi ostohetkellä. Maksutapojen rajoitukset on ilmoitettu verkkosivustolla.
COCHLEAR pidättää oikeuden kieltäytyä hyväksymästä tilausta tai sulkea asiakkaan käyttäjätili, jos asiakas laiminlyö maksut.
7. Toimitusehdot
Tilaukseen lisätään toimituskulut, ellei verkkosivustolla toisin mainita. Toimitushinnat ilmoitetaan verkkosivustolla. Huomioi, että toimitusrajoituksia saattaa esiintyä, mutta niistä ilmoitetaan verkkosivustolla ennen asiakkaan ostotapahtumaa.
Varastossa olevien tuotteiden toimitusaika on yleensä yhdestä (1) seitsemään (7) arkipäivää. Toimitusaika voi vaihdella asiakkaan valitseman toimitustavan mukaan. Arvioitu toimitusaika ilmoitetaan tilausvahvistuksessa. Ilmoitettu toimituspäivä ei aina pidä paikkaansa. Toimitusaika on pidempi, jos asiakas on tilannut tuotteen, joka on tilapäisesti loppu varastosta tai ei ole varastotuote.
Jos toimitus viivästyy jonkin ongelman vuoksi, asiakas saa siitä ilmoituksen. Ellei toisin ole erikseen sovittu, asiakkaalla on oikeus peruuttaa osto, jos toimitusaika pitenee yli 30 päivää luvatusta toimitusajasta eikä viivästys johdu asiakkaasta.
Asiakas noutaa tai vastaanottaa pakettinsa COCHLEARin tai kuljetusyhtiön toimitushetkellä voimassa olevien ohjeiden mukaisesti valitsemansa maksu- ja toimitusvaihtoehdon mukaan. Asiakkaan on toimituksen yhteydessä esitettävä voimassa oleva henkilöllisyystodistus ja tilausnumero. Asiakas saa valitsemansa toimitustavan mukaan ilmoituksen, josta käy ilmi, mistä ja milloin paketin voi noutaa tai missä ja milloin sen voi vastaanottaa. Asiakkaalta peritään rahtikuluja vastaava maksu, jos hän ei nouda tai vastaanota pakettia.
8. Peruuttamisoikeus
Kun ostat tuotteita verkkosivustolta, sinulla on aina 14 päivän peruuttamisoikeus sovellettavan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on oikeus peruuttaa ostos ilmoittamalla siitä 14 päivän kuluessa siitä, kun asiakas tai joku muu henkilö asiakkaan puolesta on vastaanottanut tilatun tuotteen (peruuttamisaika). Katso lisätietoja jäljempänä.
Jos asiakas katuu ostostaan ja haluaa tuotteesta täyden hyvityksen, hän ei saa käsitellä tuotetta enempää kuin on tarpeen sen ominaisuuksien tai toiminnan selvittämiseksi. Jos asiakas käsittelee tuotetta enemmän kuin on tarpeen, COCHLEARilla on oikeus vähentää hyvitettävästä summasta tuotteen käsittelystä aiheutunutta arvon alenemista vastaava määrä.
Peruuttamisoikeus ei koske tuotteita, joiden sinetti on rikottu ja joita ei näin ollen voi palauttaa terveys- tai hygieniasyistä. Jos tuote on sinetöity jonkin edellä mainitun poikkeuksen mukaisesti, asiakas ei saa rikkoa sinettiä, jos hän haluaa käyttää peruuttamisoikeuttaan. Näin ollen peruuttamisoikeus ei ole enää voimassa, jos asiakas rikkoo sinetin.
Jos asiakas haluaa peruuttaa verkkosivustolta tekemänsä ostoksen, hänen on lähetettävä COCHLEARille selkeä ja yksiselitteinen ilmoitus peruuttamisajan kuluessa. Suosittelemme ottamaan yhteyttä COCHLEARiin verkkosivustolla olevien ohjeiden mukaisesti, jotta asian käsittely olisi helppoa ja sujuvaa. Katso lisätietoja osoitteesta www.cochlear.fi. Asiakkaan on ilmoitettava nimensä, osoitteensa ja muut olennaiset tiedot, kuten tilausnumero, sähköpostiosoite ja se, mitä tilauksen tuotetta ilmoitus koskee. Asiakas voi halutessaan käyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston laatimaa vakiolomaketta peruuttamisoikeuden käyttämiseen www.kkv.fi.
Jos asiakas haluaa käyttää peruuttamisoikeuttaan peruuttamisajan kuluessa, hänen on lähetettävä ilmoitus aikomuksestaan käyttää peruuttamisoikeuttaan ennen peruuttamisajan päättymistä.
Kun asiakas käyttää peruuttamisoikeuttaan, hänen on maksettava palautusrahti ja hän vastaa tuotteen kunnosta lähetyksen vastaanottamisen jälkeen sekä palautuskuljetuksen aikana. COCHLEAR suosittelee, että tuote palautetaan hyvin pakattuna, hyvässä kunnossa ja alkuperäisessä pakkauksessa. Tuote on palautettava 14 päivän kuluessa siitä, kun COCHLEARille on ilmoitettu peruuttamisoikeuden käyttämisestä. COCHLEAR suosittelee, että palautus tehdään verkkosivustolla kerrotun menettelyn tai COCHLEARin asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti.
Kun asiakas käyttää peruuttamisoikeuttaan, COCHLEAR maksaa asiakkaalle takaisin sen summan, jonka asiakas on maksanut tuotteesta. COCHLEARilla on oikeus vähentää hyvitettävästä summasta tuotteen arvon alenemista sen alkuperäisestä arvosta vastaava summa. Tämä pätee vain siinä tilanteessa ja siinä määrin, kun arvon aleneminen johtuu siitä, että asiakas on käsitellyt tuotetta enemmän kuin on tarpeen tuotteen ominaisuuksien tai toiminnan selvittämiseksi.
COCHLEAR palauttaa suoritetut maksut mahdollisimman nopeasti ja viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun se on vastaanottanut asiakkaan lähettämän ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä. COCHLEARilla on kuitenkin oikeus lykätä palautuksen maksamista siihen asti, kunnes COCHLEAR on vastaanottanut tuotteen tai asiakas on todistanut, että tuote on lähetetty takaisin. Maksu palautetaan asiakkaalle hänen alun perin valitsemallaan maksutavalla, mikäli muuta sopimusta ei ole tehty tai palautukselle ei ole esteitä.
9. Takuu
Osa COCHLEARin tuotteista kuuluu takuun piiriin. Lisätietoja kyseisten tuotteiden mahdollisesta takuuajasta ja takuuehdoista on verkkosivustolla, näissä yleisissä ehdoissa tai tuotteen mukana toimitetussa käyttöohjeessa.
Tuotteiden takuu kattaa vain alkuperäiset valmistusviat. Se ei kata vikoja, jotka johtuvat asiakkaan tekemistä muutoksista tuotteen toimintaan ja ulkonäköön. Asiakkaan tilausvahvistus toimii todisteena takuusta.
10. Valitukset
Asiakkaalla on oikeus valittaa tuotteessa olevista vioista kolmen vuoden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Jos asiakas haluaa tehdä valituksen tuotteessa olevasta viasta, hänen on otettava mahdollisimman pian yhteyttä COCHLEARiin. Valitus on pätevä, jos se tehdään kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun asiakas on havainnut tai hänen olisi pitänyt havaita vika. Valitus katsotaan tehdyksi kohtuullisessa ajassa, jos se tehdään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun asiakas on havainnut vian.
COCHLEAR suosittelee, että valitus tehdään verkkosivustolla kerrotun menettelyn tai COCHLEARin asiakaspalvelun ohjeiden mukaisesti. COCHLEAR maksaa hyväksyttyjen valitusten palautuskulut. Kun valituksen kohteena oleva tuote on palautettu ja COCHLEAR on hyväksynyt valituksen sovellettavan lainsäädännön mukaisesti, COCHLEAR vaihtaa tuotteen tai korjaa vian. COCHLEAR pidättää oikeuden hylätä valituksen sovellettavan lainsäädännön mukaisesti, jos tuote ei olekaan viallinen.
11. Vastuu
COCHLEAR sitoutuu toimittamaan Suomen voimassa olevan lainsäädännön mukaisia tuotteita.
COCHLEAR ei ole vastuussa näissä yleisissä ehdoissa mainittujen sopimusvelvoitteiden noudattamatta jättämisestä, jos se johtuu ennalta arvaamattomista olosuhteista tai ylivoimaisesta esteestä.
COCHLEAR on vastuussa kaikista välittömistä ja ennakoitavissa olevista vahingoista, joita asiakkaalle koituu näiden yleisten ehtojen täyttämisen tai toteuttamisen seurauksena.
COCHLEAR ei ole missään tapauksessa vastuussa vahingoista, jotka johtuvat siitä, että tuotetta käytetään käyttöohjeiden vastaisesti.
COCHLEAR ei ole vastuussa Internetin käytöstä aiheutuvista riskeistä, ja tämä koskee etenkin liiketoiminnan keskeytymistä, rikkomuksia ja tietokoneviruksia.
12. Teollis- ja tekijänoikeudet
Verkkosivuston tietoja suojaavat muun muassa teollis- ja tekijänoikeudet sekä markkinointia koskevat lait. Tämä tarkoittaa sitä, että tavaramerkkejä, kauppanimiä, tuotenimiä, kuvia, grafiikkaa, muotoilua, ulkoasua ja tietoja tuotteista ja muusta sisällöstä ei saa kopioida tai käyttää ilman COCHLEARin tai sen käyttöluvan antajan etukäteen antamaa kirjallista lupaa.
Hyperlinkit COCHLEARin verkkosivustolle kehyslinkkejä tai inline-linkkejä käyttämällä on ehdottomasti kielletty ilman COCHLEARin etukäteen antamaa nimenomaista hyväksyntää.
Hyperlinkit COCHLEARin verkkosivustolle on sallittu vain verkkosivuston yleisten käyttöehtojen nojalla. Ne ovat saatavilla osoitteessa www.cochlear.fi.
COCHLEAR pidättää oikeuden poistaa viipymättä ja ilman ennakkoilmoitusta kaikki edellä mainittujen yleisten käyttöehtojen vastaiset hyperlinkit. COCHLEAR pysyy kaikkien asiakkaalle tilauksen yhteydessä toimitettavien tuotteiden ja teknisten tietojen teollis- ja tekijänoikeuksien omistajana.
13. Henkilötietojen suoja
COCHLEAR ja Cochlear Deutschland GmbH & Co. KG. ovat rekisterinpitäjiä asiakkaan henkilötietojen käsittelyssä. Tiedot siitä, miten COCHLEAR ja Cochlear Deutschland GmbH & Co. KG. käsittelevät asiakkaan henkilötietoja, ilmoitetaan yritysten yhteisessä tietosuojaselosteessa, joka koskee myös asiakasta oston yhteydessä ja joka on saatavilla verkkosivustolla.
14. Yleiset ehdot
Osittainen pätemättömyys: jos yksi tai useampi näiden yleisten ehtojen kohta osoittautuu pätemättömäksi, laittomaksi tai jollakin tavalla soveltamiskelvottomaksi, se ei vaikuta muiden kohtien pätevyyteen.
Sovellettava lainsäädäntö ja riita-asiat: valitusten ja mahdollisten riita-asioiden osalta COCHLEAR noudattaa Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Kuluttajariitalautakuntaan voi ottaa yhteyttä joko verkkosivuston www.kuluttajariita.fi/fi/ kautta tai lähettämällä postia osoitteeseen Kuluttajariitalautakunta, Hämeentie 3, PL 306, 00531 Helsinki. Asiakas voi saada apua valituksen tekoon myös EU:n verkkovälitteiseltä riidanratkaisufoorumilta osoitteesta http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Tämän lisäksi Suomen tuomioistuimilla on tuomiovalta COCHLEARin ja asiakkaan välisissä oikeuskäsittelyissä. Yleisiä ehtoja tulkitaan Suomen lainsäädännön mukaisesti.